Saya dan KPPM baru…


Tan Sri Hj Alimuddin bin Hj Mohd Dom telah bersara dari dunia pendidikan awal bulan November 2010. Pengalaman kerjaya beliau selama 30 tahun lebih telah merakamkan pelbagai pengalaman. Demikianlah setiap penjawat awam akan sampai ke garisan penamat perkhidmatannya. Bezanya ada yang sampai pada garisan penamat pada usia 58 tahun. Ada juga yang telah sampai ajal sebelum usia 58 tahun. Ia jelas berbeza kerana kematian tidak kita ketahui manakala tamat perkhidmatan kita ketahui waktunya. Benarlah mati adalah motivasi terhebat bagi umat Islam. Pendorong hakiki untuk menjadi hamba Allah yang bertaqwa, menjadi pengikut Nabi Muhammad SAW yang setia dan menjadi manusia yang terus menerus memberi manfaat kepada persekitarannya.

Dato' Abd Ghaffar bin Mahmud, KPPM yang baru

Tan Sri Alimuddin digantikan dengan Y.Bhg. Dato’ Abd. Ghafar bin Mahmud. Beliau bertugas sebagai Pengarah Institut Aminuddin Baki sebelum berpindah ke pejabat baru di Blok E8, Kementerian Pelajaran Malaysia, Putrajaya. Saya punya cerita peribadi dengan KPPM yang baru ini. Pada satu siri mesyuarat peringkat tinggi kementerian pelajaran di Johor Bahru pada tahun 2009 (bulan Ramadan), saya bertugas sebagai pengiring untuk para pengarah yang hadir bermesyuarat untuk solat jamaah dan tarawih di Masjid Sultan Abu Bakar. Saya dan Ustaz Hairozi bertugas pada malam pertama itu.  Jabatan Pelajaran Johor mengambil inisiatif untuk menyediakan kemudahan kenderaan bagi ahli mesyuarat yang berhajat ke masjid. Saya menunggu di lobi bersama Ustaz Hairozi. Sehingga waktu yang ditetapkan turunlah Tn Hj Ariffin b Embong Pengarah JPN Terengganu dan Dato’ Abd Ghaffar yang pada ketika itu Ketua Nazir Sekolah.

“Hmm 2 orang sahaja, jadi kita naik landrover jabatan sahaja Ustaz” cadang saya kepada Ustaz Hairozi.

‘Betul juga, takkan nak naik bas jabatan..” balas Ustaz Hairozi.

Maka saya, Ustaz Hairozi dan 2 orang tetamu kami itu menaikilah landrover jabatan. Saya, Dato’ Abd Ghaffar dan Tn Hj Ariffin bin Embong duduk di belakang. Ustaz Hairozi duduk di hadapan kerana saiz istimewanya, hehehe.

Dalam kenderaan saya hanya menjawab pertanyaan yang diajukan sahaja. Segan untuk berbual santai bersama tetamu kami. Namun mereka berdua sangat friendly.

“Saya memang dah lama nak pergi ke Masjid Negeri ni, nasib baik ada yang nak bawa saya…” ujar Tn Hj Ariffin sambil tersenyum.

Tn Hj Ariffin banyak berbual dengan Dato’ Abd Ghaffar dan saya mendengar sahajalah.

Sampai di masjid Tn Hj Ariffin berkata ” Ustaz kita solat tarawih lapan rakaat ya…”

“Ok tuan, saya tunggu di pintu keluar masjid” kata saya.

Dalam perjalanan balik Dato’ Abd Ghaffar berkata pada saya ” Ustaz, ada surau atau masjid berdekatan?”.

“Ada Dato’ di sebelah hotel ini” beritahu saya. Kebetulan hotel berdekatan dengan kuarters pengawai kerajaan di Stulang itu.

“Kalau begitu subuh dan tarawih esok saya solat di sini sahajalah” kata Dato’.

Oh, hebat. Saya suka mendengar pemimpin yang ada komitmen begini!

Kami mengakhiri ‘slot malam’ itu dengan moreh di sebuah restoren di tepi selat Stulang. Banyak yang diceritakan oleh mereka berdua kepada saya dan Ustaz Hairozi. Benar kita orang lebih muda mesti mendampingi orang yang lebih tua dan lebih berpengalaman. Mereka banyak formula untuk penyelesaian masalah dan cadangan strategi pendidikan.

Saya mendoakan KPPM baru diberikan kekuatan menakhoda kementerian pelajaran dengan baik dan dianugerahkan hidayah serta petunjuk untuk memberi haluan yang betul kepada hala tujuan pendidikan negara ini.

Dato’ selamat bertugas!

5 responses to this post.

  1. kau sempat tak jadi KPPM, syeikh?
    nanti aku boleh bikin buku khas bersama
    Dato’ Seri Hj. Ahmad Zakuan Mohd. Khudzairi pula.
    🙂

    dah tengok buku mantan KSU kita tu?
    aku pun ada satu.

    Balas

    • Posted by ahmadzakuan on November 12, 2010 at 8:07 am

      Tak kesempatan nak jumpa buku tu, tak tau laa kalau dalam library BPK ni ada buku tu. Wah hebat kau sekarang, editor buku la pulak 🙂

      Balas

  2. rizki usah ditolak, bro

    Balas

  3. Posted by Yakub Uton on Disember 23, 2012 at 4:20 am

    Bukan mudah dapat mendekati VVIP atau VIP, semuanya rezeki yang ditentukan Allah, dan manusia hanya mampu merancang.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

