Jangan lampaui had itu!


Islam mengajar umatnya agar hidup dalam syariat. Ini bermaksud hidup dalam undang-undang, peraturan dan ketetapan seperti yang diajar oleh Baginda Nabi Muhammad SAW berdasarkan al-Quran dan apa yang  jelas dianjurkan dalam hadis Baginda SAW sendiri.

Ketetapan dan peraturan itu ibarat satu bulatan yang ditandai dengan satu garisan sekelilingnya, anda mahu selamat jangan lepasi garisan ini! Berilah hak kepada yang layak menerimanya sahaja. Jangan sesekali tersilap percaturan. Jika tersilap, maka bersegeralah undur dan perkemaskan diri. Kita mungkin kurang kukuh berdiri lantas mudah ditolak lalu terlanggar dan melepasi kadar sepatutnya.

Manusia sering kali lupa. Pernah dahulu berbuat silap malah berkali-kali, jangan teruskan kesilapan itu. Pernah dahulu terkhilaf, jangan berkeras, berlapang dadalah. Pernah dahulu menyakiti hati seseorang, jangan dilukai hatinya lagi, berfikir panjanglah.

Manusia juga sering kali tertipu dan terpedaya dengan bisikan syaitan. Ah, ini tidak mengapa…ini masih syarie katanya. Atas alasan mahu membantu, atas alasan dakwah, atas alasan mahu mendidik, atas alasan kasihankan si fulan/ah, atas alasan saya punya niat ikhlas tiada agenda lain – saya tidak bermaksud demikian dan beribu satu alasan semata-mata untuk membenarkan nafsunya. Ia tidak lebih sebenarnya untuk menegakkan dosa agar tampak seperti pahala!

Untuk menjaga diri, jagalah hak dan had yang ditetapkan. Jangan sesekali melampaui had itu…! Tidak kira apa jua posisi kita berada sama ada sebagai pemimpin, suami, isteri, anak, ibu, bapa atau siapa sahaja.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: