Yang lama dan yang baru….


Bulan Ramadan dikenali juga sebagai bulan Al Quran.
Ini kerana Al Quran diturunkan pada bulan ini. Makanya rahmat Allah sememangnya banyak dan melimpah ruah untuk sesiapa sahaja yang berusaha mendapatkannya.

Saya berazam untuk mengkhatamkan Al Quran secara peribadi (tadarus lain…) pada bulan ini. Strategi untuk beribadah perlu ada. Pada tahun lepas, saya menggunakan Al Quran yang bersaiz sederhana besar. Pada sesetengah keadaan payah nak dibawa atau dengan kata lain, tak boleh nak dimasukkan ke dalam poket baju. Banyak masa terluang yang tidak diisi dengan tilawah. Jadi itu kekangannya…

Sehari sebelum Ramadan saya bersolat Jumaat di Terminal Bas Larkin dan saya sempatkan diri untuk membeli semushaf Al Quran yang saya harap dapat menyelesaikan masalah saya tahun lepas.

Al Quran yang lama itu saya gunakan sejak Disember 1995 (kenangan umrah bersama Mak dan Long). Itulah juga mushaf Al Quran yang menemani saya selama ini.

Oh..sekarang 5 Ramadan. Berapa kali khatam Ramadan kali ini ya?! waLlahul Musta’an .
Anda bagaimana…Ayuh! Fastabiqul Khairaat.

Mushaf kesayangan saya...sejak 1995 lagi.

Mushaf kesayangan saya...sejak 1995 lagi.


Mushaf Ramadan tahun ini...mudah dibawa.

Mushaf Ramadan tahun ini...mudah dibawa.

Tinggalkan Jawapan

